ÅF satsar på Ladies’ Month för ökad jämställdhet

För tredje året i rad anordnar ÅF sin kampanj Ladies' Month vilket innebär att ÅF under oktober månad endast skriver nya anställningsavtal med kvinnor. - Vi gör det för att vi menar allvar med att nå vårt mål om 30 procent kvinnor på alla nivåer inom företaget till 2020, säger Martin Andersson som jobbar på ÅF i Skövde med kontor i Gothia Science Park. 

Tidigare kampanjer med Ladies' Month har varit framgångsrika för ÅF.

- I Skövde har vi jobbat med detta under flera år och kommit en bit på vägen. Av de senaste tre årens rekryteringar av nyutexaminerade ingenjörer har 7 av 13 varit kvinnor. Vi lägger stor kraft på att utveckla våra rekryteringsprocesser för ökad jämställdhet, berättar Martin Andersson.

På nationell nivå har kampanjerna inneburit en ökad andel kvinnor som söker sig till ÅF, 46 procent under 2014 och ytterligare 24 procent under 2015.

För att uppmärksamma detta ytterligare har ÅF bjudit in en av sina tidigare anställda, Josefine Doverborn, till att prata under ett seminarium. Josefine har ett förflutet från Högskolan i Skövde där hon tog magisterexamen 2008. Därefter var hon anställd på ÅF i Skövde under ett par år för att sedan bli rekryterad av Volvo Cars i Göteborg. Där gick hon ett trainee-program och nu arbetar hon sedan en tid som chef för provningsingenjörer inom transmission. Josefine kommer under ett lunchseminarium den 21 oktober i Gothia Science Park att föreläsa och inspirera utifrån hennes resa samt berätta om ÅF:s satsning på Ladies' Month. Lunchseminariet anordnas i samverkan mellan ÅF och QI (Qvinnliga ingenjörer) på Högskolan i Skövde.

Mer information och anmälan till lunchseminariet hittar du här

Läs mer om ÅF:s satsning på Ladies' Month