IndieGameGirl satte fokus på PR & Marketing

Tre intensiva dagar med fokus på PR and Marketing är över. Emmy Jonassen, IndieGameGirl är nöjd med den workshop och de diskussioner och coachning hon stöttat dryga 20-talet spelföretag i Skövde och Göteborg med. – Det har varit mycket intressant och det finns många spännande spel här, konstaterar hon.

Dataspelsbranschen är på stark frammarsch och i grym tillväxt, såväl globalt som regionalt. Västra Götalandsregionen har två starka fästen i Skövde och i Göteborg. Spelstaden Skövde samlar en unik mix av verksamheter, kunskaper och kompetenser genom det på orten, väl samlat i området kring Högskolan i Skövde och Gothia Science Park finns allt från såväl akademisk som yrkesutbildning inom dataspel till forskning och företag.

En del i denna mix är The Game Incubator, som ”fostrat” spelutvecklare som exempelvis Coffee Stain Studios, Pieces Interactive och Stunlock Studios, och som för närvarande stöttar närmare ett 20-tal startups. Gothia Innovation AB som driver inkubatorn har nu även exporterat densamma till Göteborg och Lindholmen för att skapa rätt förutsättningar för startups inom dataspel även på västkusten.

Genom samarbete mellan The Game Incubator och Gothia Science Park Open Arena har det denna vecka genomförts en stor satsning på PR & Marketing inom spel. Bostonbaserade Emmy Jonassen, aka IndieGameGirl, har varit på plats i Skövde för workshop, diskussioner och coachning av team för att utveckla förmåga och kompetens inom ämnet.

- Jag har träffat ett 20-tal studios, såväl startups som etablerade företag både från Skövde och Göteborg. Jag är imponerad av de spel som de presenterat och visat upp. Det har varit riktigt spännande och inspirerande dagar, konstaterar Emmy Jonassen.

- Great marketing workshop by IndieGameGirl, it will certainly help us. Thanks again for the great help, says Sander Brauwers på Göteborgsbaserade på IGDB.com och får medhåll av Mikael Forslind, på ”stadskollegan” Zoink Games:

- Great lecture!

Även spelföretagen i Skövde är nöjda med satsningen:

- Det var en mycket bra workshop med värdefulla tips, konstaterar Pontus Lundén på Double Zero One Zero.

- Vi är mycket nöjda med dagarna, det har utvecklat oss och gett bra underlag att jobba vidare med, säger David Rosén på Pieces Interactive.

För arrangören är nöjdhet och nytta självklart avgörande.

- Det känns mycket bra att utfallet blir bra och att företagen har nytta av de aktiviteter vi satsar på. Vårt uppdrag är att stötta företag i olika faser och på olika sätt och bidra till att de skapar tillväxt i form av nya jobb och nya produkter och tjänster. Marknadsföring och försäljning är en avgörande del för att skapa marknadspenetration, säger Åsa Björk, ansvarig för Gothia Science Park Open Arena.

Photo credit: Sebastian Bularca

 

Kort om Gothia Innovation AB

Gothia Innovation AB framtidssäkrar tillväxt och förnyelse i Skövde och närregionens näringsliv genom att driva och utveckla Gothia Science Park så att medlemmarna blir framgångsrika. Gothia Innovation driver flera verksamheter för att skapa tillväxt, bland annat Gothia Science Park Open Arena, en av sex samverkansplattformar i Västra Götaland, och Gothia Science Park Inkubator - en av landets tre ledande inkubatorer. De största finansiärerna av Gothia Innovations verksamhet och dess projekt är Västra GötalandsregionenSkövde kommunSkaraborgs Kommunalförbund och Vinnova.