Projekt ska leda vägen till nya målgrupper och marknader

Sedan i våras har Stunlock Studios, i samarbete med Lazzo DM Byrå, arbetat med att göra en grundläggande marknadsanalys som har resulterat i en rangordning över 20 länder runt om i världen som har målgrupper med hög potential och köpkraft för Stunlock Studios senaste spel, Battlerite. – Målet är att skapa ny och mer specifik marknadskunskap för att vi ska kunna bredda och öka vår internationella marknad, säger Rickard Frisegård som är vd på Stunlock Studios.

Den 20 september släppte Stunlock Studios sitt senaste spel Battlerite på Steam Early Access och sedan spelsläppet har Battlerite fått stor uppmärksamhet. Innan Stunlock Studios påbörjar sin stora marknadsföringskampanj för Battlerite har de sedan i våras arbetat med ett projekt där de gör en djupare analys av nya målgrupper och marknader runt om i världen, däribland Polen, Brasilien, Australien, Korea samt delregioner i USA och Ryssland.

Projektet görs i samverkan med parkföretaget Lazzo DM Byrå där de tillsammans utvecklar metoder för att analysera mottagares beteenden och actions för att därefter skapa anpassade och lokaliserade erbjudanden som kan konvertera mottagare i nya länder till nya användare och betalande kunder.

- Målet med projektet är att med utgångspunkt i känd marknads- och målgruppskunskap skapa ny och mer specifik marknadskunskap för att vi ska kunna bredda och öka vår internationella marknad genom att ta nya marknadsandelar i länder och regioner där vi idag inte finns. För att kunna göra detta måste vi utveckla budskap och erbjudande med fokus på lokalisering av Battlerite såväl avseende språk som kulturella skillnader, men även testa olika marknadsföringskanaler för att nå nya användare på nya geografiska marknader, berättar Rickard Frisegård. 

Gothia Science Park Open Arena har stöttat Stunlock Studios och Lazzo DM Byrå kring deras samverkansprocess.

– Vi har bistått med processledning för att formulera gemensam projektidé, mål och genomförandeplan samt analys och granskning av ansökan som sedan tillställts och beviljats av Västra Götalandsregionen, säger Johan Hoffman, innovationsledare på Gothia Innovation AB, bolaget som driver och utvecklar innovationsmiljön Gothia Science Park.

Finansieringen innebär att Stunlock Studios får upp till 50% av kostnaden för extern kompetens i projektet täckt, i detta fall kompetens från Lazzo DM Byrå.

Mer om Stunlock Studios

Mer om Lazzo DM Byrå

Om Gothia Science Park Open Arena

Läs om utlysningen Affärsutvecklingscheckar för internationalisering