Succéstart för Battlerite

I tisdags, den 20 september, släppte Stunlock Studios sitt efterlängtade spel Battlerite på Steam Early Access. Fem minuter efter spelsläppet toppade Battlerite listan för mest sålda spel i världen. – Det är otroligt kul med all positiv uppmärksamhet som spelet har fått på bara tre dagar. Det känns som att vi nu får belöning för allt jobb vi har lagt ner, säger Rickard Frisegård, vd på Stunlock Studios.

Timmarna efter spelsläppet i tisdags hade Battlerite 6 700 samtida spelare.

- Responsen har varit helt otrolig. I onsdags var det 97 %, alltså 600 personer, som gett spelet positiv feedback. Samtidigt var Battlerite topp 5 på mest tittade via Twitch, den största kanalen för live streaming. Det är fantastiskt, berättar Peter Ilves, vice vd och Game Director på Stunlock Studios.

I skrivandets stund är det 1 196 positiva omdömen av totalt 1 229 stycken och högsta antal samtida spelare har nått hela 7 845.

Djup i karaktärerna

Spelidén till Battlerite är sprungen ur Stunlocks första spel, Bloodline Champions.

- Kärnan i Battlerite är enkel, du spelar en karaktär som strider mot andra karaktärer på en gladiatorarena. Det som är speciellt för Battlerite är karaktärerna, du som spelare kan välja olika spelsätt beroende på vilken karaktär du är. Det är detta som ger djup och en hög kvalité i spelet, säger Peter Ilves.

- Vi har också jobbat mycket på hur spelet ska upplevas, att det även ska vara underhållande att titta på via live streaming. Det har varit väldigt roligt att göra Battlerite eftersom vi själva har fått styra spelutvecklingen och göra spelet så som vi själva vill. Att det är så många som gillar Battlerite gör det såklart lite extra roligt när det är ett spel som är 100 procent oss.

Teamkänsla och kompetens

En viktig framgångsfaktor för Stunlock Studios är enligt Rickard Frisegård den gemenskap och kompetens som finns på företaget.

- Jag är oerhört imponerad av mina kollegor och det arbete som de har lagt ner i projektet kring Battlerite. Sedan jag började som vd på Stunlock för lite mer än fem år sedan har vi tillsammans gjort en resa som kanske inte alltid har varit helt lätt. När jag tänker på den höga nivå vårt team levererat på alla dessa år, och nu bevis i form av responsen, förstår jag också att alla som är kvar i bolaget just nu har aktivt valt det. Vi har kompetens som platsar på Google eller NASA, men de har valt att stanna här med oss. Den insikten är jag väldigt ödmjuk inför och hoppas vi alla snart vågar glädjas åt vår succé.

Mer om Battlerite

Läs mer om Stunlock Studios

Tidigare nyhet om Stunlocks samarbete med Coffee Stain Studios kring Battlerite

Foto: Stunlock Studios