Västsvenska startups i fokus under Play My Game

Den 28 november anordnade The Game Incubator ett Play My Game som fyllde Visual Arena på Lindholmen Science Park med spelstudios, spelcoacher och spelintresserade. Alla var där för att testa nya spel och snacka spelutveckling.

Play My Game är ett koncept som startades av The Game Incubator 2015 och bygger på att dataspelsutvecklare visar upp sina spel i ett tidigt skede för att få respons på spelet från andra utvecklare, spelintresserade och investerare. Att få feedback på ett spel i tidigt skede kan spara spelbolagen både tid och pengar.

Som inledning på Play My Game fick nio av The Game Incubators spelstudios möjlighet att presentera sig och visa upp sina spel i Visual Arenas studio. Både redan släppta titlar och spel som är under utveckling presenterades och bredden var stor med allt från konsolspel i vackra illustrationsmanér, till barnspel, frågespel och avancerade actionspel på mobil. Förutom de spelstudios som medverkade från The Game Incubator var även Yrgo på plats och berättade mer om sin spelutbildning.

- Vi är väldigt nöjda med dagen! säger Christian Riedl, affärsutvecklare på The Game Incubator i Göteborg.

- Med detta event fick vi nu prova nya kommunikationsvägar och ett nytt format för att ställa ut spel och resultatet var positivt från alla vi stötte på. Det finns ett stort intresse kring spelutveckling på Lindholmen och det märktes på besökarna.

Efter presentationerna vigdes dagen till att låta deltagarna provköra spelen och prata mer med spelbolagen bakom. En av de som deltog var Joel Karlsson från Göteborg;

- Ett jätteroligt event tycker jag. Jag är själv nyfiken på hur man gör för att starta en spelstudio och nu fick jag möjlighet att både prata med startups kring deras resa, och jag kunde ställa frågor till The Game Incubator om hur jag kan få hjälp av dem. Och så var det jättekul med de nya spelen såklart! 

Viktigt att synas för att lyckas

Att i ett tidigt skede låta spelintresserade personer testa och utvärdera de nya spelen är en nyckel för att lyckas med den kommande lanseringen. Och att medverka i sådana här sammanhang ger även en stor möjlighet för bolagen att marknadsföra sig och på så sätt hitta investerare som är beredda på att gå in och finansiera bolagen redan under utvecklingsperioden.

- Release av spel har ändrats så radikalt, från något väldigt absolut till en iterativ process tillsammans med spelcommunityt. Det finns ingen anledning att sitta och trycka på kammaren med sitt spel fram till releasedatum i rädsla för att bli kopierad. Tvärtom. Ju tidigare du kommer ut på banan och visar upp vad du har desto bättre, det är 100% större risk att ditt spel drunknar i bruset på grund av dålig exponering än att det kopieras, berättar Christian.

- För våra startups är det oerhört viktigt att så tidigt i utvecklingsprocessen testa sina spel, få feedback och bygga relationer till sina slutanvändare. Och det är viktigt att ställa ut och slipa på sitt säljarbete i skarpt läge. Det ger investerare, förläggare och andra aktörer möjlighet att i ett tidigt stadium börja se vad som är på gång och bygga relationer med bolagen. På så sätt sänks risken för alla parter.

Här kan du läsa mer om The Game Incubator