IP.1 lanserar lösning för att skicka sms direkt från Outlook

Parkföretaget iP.1 har tagit fram en lösning för att skicka SMS direkt från Outlook i datorn till mobiltelefonen. Fördelen med e-SMS, som tjänsten kallas, är att företag och organisationer snabbt kan nå ut till många och på ett enkelt sätt.

SMS-lösningen har funnits för tidigare versioner av Outlook, men endast ett fåtal aktörer i världen erbjuder detta sedan Outlook uppgraderats från 2013 och framåt. e-SMS är en tjänst som efterfrågats av marknaden och som nu lanseras av iP.1.

Lösningen fungerar enligt följande: Mobilnumren hämtas enkelt från Kontakter i Outlook. SMS:et skickas sedan därifrån direkt till en eller flera mobiltelefoner, det sker med stöd av ett tilläggsprogram och underlättar när du vill få ut ett budskap till många personer. Genom e-SMS kan du dessutom ta emot svar tillbaka.

- Det är ingen hemlighet att SMS når fram betydligt snabbare än till exempel e-post. Trots alla möjligheter vi har att ta till oss information med mobilens hjälp via olika appar, e-post etc, fungerar SMS fortfarande som en oslagbar kanal, säger Leif Alvarsson, vd på iP.1.

iP.1 blev kontaktade av Bravida, som länge har använt SMS i tidigare versioner av Outlook. De var på väg att uppgradera Office till 2016 och märkte, som många andra företag, att stödet för SMS via Outlook var borttaget. iP.1 antog utmaningen att utveckla ett helt nytt system för att skicka och ta emot SMS i Outlook 2013 och 2016. Resultatet blev ett system som är okomplicerat och enkelt att använda.

– Jag och mina kollegor använder systemet dagligen för att skicka ut snabba påminnelser och meddelanden till våra montörer, istället för att skicka ut mejl eller SMS:a via mobilen. Det sparar tid och fungerar väldigt smidigt, berättar Katja Swenson som är administratör på Bravidas Göteborgskontor.

- Vi har redan fått flera förfrågningar från internationella företag som vill prova e-SMS, så det ser onekligen spännande ut. Dessutom har vi konstaterat att e-SMS är en bra komponent för att bygga ytterligare tjänster som underlättar för företag och organisationer som snabbt vill nå fram till medarbetare, kunder eller medlemmar, avslutar Leif Alvarsson.

Se en kort film om iP.1s lösning

För mer information, kontakta:

Leif Alvarsson, vd på iP.1, leif.alvarsson@ip1.se, +46 733-52 23 23.