Två företag från Inkubatorn nominerade i Venture Cup

Närmare 400 tävlingsbidrag kom in till entreprenörskapstävlingen Venture Cup i år, vilket är ett nytt rekord för organisationen. Bland de nu elva nominerade till priser i Venture Cup Västs regionsfinal finns två företag från Gothia Science Park Inkubator; Graphic Powers och Devkittens.

Över hundra av de närmare 400 tävlingsbidragen som kom in till Venture Cup i år kom från Västsverige och sedan tävlingen stängde den 4 april har det pågått intensiva jurymöten. Dessa jurymöten har nu resulterat i att 11 bidrag blivit nominerade till priserna; Student Superstart, Top Tech, Game Changer, Impact Maker och JCE Accelerator Award.

Den stora trenden som kan urskiljas bland de elva nominerade startupsen är viljan att göra skillnad i samhället, däribland Devkittens senaste spel ZeroAtlas.

- ZeroAtlas är en spel- och upptäcktstjänst för hållbara företag som påminner om Pokemon Go, men i sin egna spelvärld samt har användaromdömen såsom TripAdvisor. ZeroAtlas mål är att styra människor till undermedveten hållbarhet tack vare spelinteraktion, berättar Benjamin Lillandt, vd Devkittens AB och som tillsammans med Sebastian Ilves är medgrundare till ZeroAtlas.

Mats Löfberg, vd för Graphic Powers, är det andra inkubatorföretaget från Gothia Science Park som är vidare i Venture Cup med sin produkt Graphic Tracer – ett program som förenklar arbetet för alla som hanterar logotyper inom den grafiska industrin. Redigeringen av loggor går från att ta en till två timmar till att bli klart inom fyra minuter.

Vilka som vinner priser och kvalificerar sig till Sverigefinalen avslöjas under regionfinalen den 18 maj på Auktionsverket Kulturarena.

Läs mer om Devkittens här

Mer om Graphic Powers här

Om Gothia Science Park Inkubator

Gothia Science Park Inkubator är en av landets ledande inkubatorer och en möjlighet för dig som har en affärsidé att utvecklas som entreprenör och starta företag. Gothia Science Park Inkubator stöttar utvecklingen av kunskapsintensiva företag att nå affärsmässig framgång på en internationell marknad. Gothia Science Park Inkubator drivs av Gothia Innovation AB, som har i uppdrag att driva och utveckla innovationsmiljön Gothia Science Park, som ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. De största finansiärerna av Gothia Innovations verksamheter och projekt är Västra GötalandsregionenSkövde kommunSkaraborgs Kommunalförbund och Vinnova