Xenolith i regionsfinal i Venture Cup

Bland tusentals entreprenörer och över 400 bolag som sökte till årets upplaga av Venture Cup är Xenolith AB, ett av bolagen i Gothia Science Parks inkubator, vidare till finalen i Venture Cup Väst med sin produkt IOdesk.

Venture Cup är Sveriges största entreprenörstävling och riktar sig till startups med verifierade och skalbara affärsidéer med tillväxtpotential. I Venture Cup Väst är inkubatorbolaget Xenolith AB, med sin produkt IOdesk, ett av tio finalbidrag som nu gör upp om vinsten i regionsfinalen och en plats i Sverigefinalen som går av stapeln 12 september i Stockholm.

Under tisdagen pitchade de tio finalbidragen sin idé inför en jury bestående av 15 personer från näringslivet. På plats i Göteborg för att pitcha IOdesk var vd:n Robert Roos samt Marcus Nohlberg, styrelseordförande.

- Det var oerhört spännande att presentera IOdesk inför en kompetent och engagerad jury, självklart extra roligt att vår produkt anses vara så intressant att vi kommer till final bland så många tävlande, säger Marcus Nohlberg.

Onsdagen den 16 maj presenteras vinnaren av Venture Cup Väst på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg.

- Venture Cup är ett fantastiskt tillfälle att få möta marknaden, skapa nätverk och att lära oss mer om entreprenörskap, konstaterar Robert Roos.

Artificiell intelligens

IODesk är ett komplett system för digital kommunikation och kundsupport som bland annat hanterar chatt, mejl och webb. Systemet stöds av Xenoliths artificiella intelligens - Lydia. Lydia hanterar den initiala kontakten med kunder och hanterar återkommande frågor.

- IOdesk har utvecklats under flera år och är nu redo att ta emot kunder som blixtsnabbt kan komma igång med att effektivisera sin verksamhet med hjälp av AI. Vår medverkan i Venture Cup ger oss en bra medieexponering och förhoppningsvis ännu fler kunder, avslutar Sophie Nohlberg, säljchef på Xenolith AB.

Här kan du läsa mer om IOdesk

För mer information, vänligen kontakta:

Sophie Nohlberg, säljchef på Xenolith AB, 0705-54 59 73, sophie@iodesk.net.