Så kommer du igång med din omvärldsbevakning

Vilka framtida möjligheter och utmaningar står ditt företag inför? Om du har en strukturerad omvärldsbevakning behöver du inte gissa. Känner du att du inte hinner med? Lugn. Här kommer några tips på hur du kan göra för att komma igång!

Att ha koll på sin omvärld är bra ur flera perspektiv. Det kan bland annat ge dig en uppfattning om intresset för ditt varumärke, information om dina konkurrenter, möjlighet att urskilja branschtrender eller nya kundgrupper. Det är även ett sätt att tidigt upptäcka hot eller felaktiga (och dyra) beslut. Det är med andra ord kompetenshöjande. Både för dig som individ och för ditt företag. Och vem vill inte ligga i framkant vad gäller information och kunskap?

Omvärldsbevakning kan se olika ut

Precis som med allt annat behöver du ha klart för dig vad syftet är med din omvärldsbevakning. Ett tips är att begränsa syftet, för om det är för allmänt är risken att bevakningen blir för bred. Det kan i sin tur resultera i ett överflöd av information med en låg relevansnivå. 

En annan viktig del är att identifiera vilka personer och kanaler som är relevanta för din omvärldsbevakning. Som vi alla vet finns det nästan obegränsat med information på nätet. Det gäller att först ta reda på vad som är relevant för dig att omvärldsbevaka i din bransch för att det ska bli så effektivt som möjligt.

Nedan kommer förslag på frågor som kan vara bra att fundera kring innan du börjar omvärldsbevaka:

  • Vilka konkurrenter eller andra företag/organisationer är viktiga för dig att ha koll på? Och i vilka kanaler kan du följa dessa? Exempelvis nyhetsbrev, bloggar, sociala medier eller nyhetsrum.
  • Vilka nyhetssajter är relevanta att bevaka inom din bransch?
  • Vilka grupper, hashtags och personer i sociala medier är bra att följa? Finns det influencers i din bransch som är relevanta som informationskällor?
  • Finns det någon podcast inom din bransch som kan vara bra att lyssna på?

​Avsätt tid

Bästa tiden för omvärldsbevakning är på morgonen, då har du den senaste informationen för dagen.
För att lyckas med omvärldsbevakning bör du göra det regelbundet. Men hur mycket tid du ska avsätta i veckan/månaden på att omvärldsbevaka? Utifrån syftet, vad är rimligt?

När du har omvärldsbevakat, glöm inte se över informationen och det du lärt dig för att sedan reflektera över hur det kan komma att påverka ditt arbete och/eller företaget. Kanske är det någon mer som behöver ta del av informationen?

RSS som bas för din omvärldsbevakning

Ett bra sätt att komma igång är att använda RSS, en förkortning av really simple syndication. Det är en teknik för transport av information och kan skämtsamt beskrivas som ”nätets motsvarighet till tidningsbuden som kommer med morgontidningen”. Förenklat kan man säga att RSS ersätter webbläsarens bokmärken, så istället för att du ska besöka en hemsida med jämna mellanrum kan du istället få innehållet levererat till dig via e-post eller ett gratisverktyg.

Det finns självfallet många olika sätt att omvärldsbevaka på. Förhoppningsvis kan detta inlägg inspirera dig som idag inte har en strukturerad omvärldsbevakning att komma igång.

Lycka till!

Blogginlägg för inspiration

Detta blogginlägg är skrivet av Karin Pestat, kommunikatör på Gothia Science Park. Har du frågor kring omvärldsbevakning är du välkommen att maila Karin på karin.pestat@gsp.se.