Skapa värde och nytta för någon annan

Måndag morgon. Tiden är ute, egentligen sedan länge. Typ tre dagar. Nåväl, det är bara att lyfta luren och krypa till korset.

"Jag har inte levererat nån krönika till dig. Ännu. Men jag har åtminstone en idé", sade jag. 

"Va bra, då är den ju i princip klar. Du har dagen på dig", sade redaktör'n. 

I princip klar. Eller hur. I min värld är en idé långt ifrån något färdigt, men, givetvis, en riktigt bra sak att utgå ifrån. Det gäller dock att göra något av den. Konkretisera. Utveckla. Förverkliga.

I min dagliga gärning i Gothia Science Park pratar vi om att skapa en innovation. Och för att vara tvärtydlig från start, en innovation är inte att kläcka en bra idé. Det är att fånga en idé och sedan genomföra den. Genomföra såsom i att sätta resultatet av densamma i händerna på en kund, en person som är villig att betala för den. Då har du skapat värde, nytta. En innovation. 

Världen är givetvis fulla av goda idéer som med en näve kärlek och flera skopor hårt arbete kan bli affärsidéer. Som i sin tur med målmedveten utveckling, testning och modifiering kan bli en vara eller tjänst som kan släppas fri på marknaden och lösa kundens problem, tillfredsställa ett behov.

Huruvida en krönika tillfredsställer ett behov kan jag låta vara osagt. Men den löser i vart fall ett problem för redaktörn (och mig som lovat leverans). Den fyller den planerade platsen i tidningen du just nu håller i din hand och läser. Det kanske är vackert så. Men självklart högst väsentligt bättre om du dessutom får ut något av att ägna texten några av dina dyrbara minuter.

Sitter du på en idé som skulle kunna skapa värde för någon annan? Är det läge att förverkliga den? Gör ett försök, testa om den bär. Låt den inte ligga i byrålådan där den bara samlar damm och skapar ett skavande samvete. Skapa en innovation av den istället. Lycka till. 

Ha det gôtt. 

​Krönika i Skövde Nyheter

Denna text är skriven av Johan Hoffman och publicerades ursprungligen som krönika i Skövde Nyheters papperstidning, 1 juni 2017.