Tre trender och signaler som stärker dem

På promenad i Palo Alto är det två saker som slår mig: Tre Tesla parkerade inom 30 meter, dessutom två hybrider. Av totalt åtta bilar. En läckert inredd butik för försäljning av Tesla. Mitt i ett shoppingcentrum, granne med Apple, Sephora och Louis Vuitton. Slump? Eller bevis för en av de tydliga trenderna i vårt samhälle när det gäller att ta sig från punkt A till punkt B?

Jag lutar definitivt åt det senare. Diskussionen om bilar som drivs av batteri snarare än fossila bränslen är vida känd. Känslan är att utvecklingen tagit fart på allvar, inte bara i det stora landet i väster. Uniti är ett svenskt initiativ som har siktet inställt på utveckling av en stadselbil med ”…holistisk hållbarhet, en futuristisk användarupplevelse och utvecklas med öppen källkod...”. Visionen heter duga: ”Elbilen som är här för att rädda världen.”

Bilen kanske inte kommer att skapa disruptiv förändring på marknaden, men den är ett spännande projekt för att återuppfinna vårt sätt att förflytta oss och att styra en bil. Den är självklart designad för självkörning. En detalj, men också en signal om vad som kommer. För övrigt kan konstateras att bolaget crowdsourcat för finansiering. Målet var 5 miljoner kr för att kunna bygga en prototyp färdig för produktion. På två dagar plockade bolaget in 12 miljoner kr.

AI är fortsatt hett

Steget från människan som förare till självstyrande bil är en trend som knappast kan sägas höljd i dunkel. Det finns redan bilar på marknaden där funktionen är implementerad, men inte tillgänglig för ägaren av fordonet. Men den kan bli genom köp av just den tjänsten/funktionen, när ansvar och tillstånd av olika slag utretts färdigt och beslutats. Då låser tillverkaren helt enkelt upp och tillgängliggör mjukvaran i just ditt fordon.

En förutsättning för självstyrande bilar är artificiell intelligens, system som kan lära sig själva även kallat deep learning. Men det är ju dött, säger du. Det görs ju knappt några uppköp av den typen av bolag längre? Sant, förvisso. Men det beror inte på att intresset minskat, det beror helt enkelt på att det inte finns några bolag att köpa. Behovet av denna kompetens är skriande och därför intresset även högt från investerare. Ett exempel är svenska Now Interact som nyligen plockade in 44 miljoner i riskkapital. Målet är offensiv satsning i USA. Den första kunden bolaget landade där är det tolfte största bolaget i sin bransch på den amerikanska marknaden, och den kunden är ändå större än den marknadsledande aktören i Sverige. Effekt förväntas i kraftigt ökande ordervärden.

Design och utveckling eller montering

En tredje trend som är intressant är förflyttning i näringskedjan, från tillverkning till design. Ett tydligt exempel är Apple som markerar det på varje enskild produkt: ”Designed by Apple in California. Assembled in China”. En av anledningar till beslutet är kostnadsläget för produktion, ett annat är mängden människor som krävs för att hålla uppe komponenttillverkning och montering av nya telefoner, paddor, laptops, klockor och datorer.

Eric Martin, policy advisor på Vita Huset, Office of Science and Technology Policy, talade på Virtual Reality Developers Conference i San Francisco, härom veckan. Han underströk då bristen på arbetskraft med inriktning på STEM (Science, Tech, Engineering, Math). Det saknas 600 000 personer de närmaste åren. Arbete pågår där för att förändra ungdomars attityd till naturvetenskap och teknik. Det görs även i Skaraborg och Skövde. Sedan flera år drivs initiativ på gymnasie- och vuxenutbildningsnivå i form av certifieringen Teknikcollege, Balthazar Science Center satsar hårt på att öka intresset för kodning hos barn, ungdomar och vuxna, en av Rydskolans tre inriktningar är programmering och på Helenaskolan finns sedan många år inriktning mot matematik och naturvetenskap där tävlingen First Lego League är en självklar milstolpe.

Utvecklingsavdelning i Gothia Science Parks expansion

Men det finns också signaler och spännande aktivitet på företagssidan, Volvo Cars Group har valt att placera ett team från verksamheten The Advanced Engineering i Gothia Science Park i Skövde. Dessutom sker en stor satsning för att expandera teknik- och forskningsparken Gothia Science Park på Volvo-området i Skövde, inledningsvis till U-hallen där även Balthazar huserar. Och dit Volvo Trucks är i full färd med att flytta en utvecklingsavdelning – låt vara stängd och hemlig, kan undra om de ”labbar” med automatisering och processer för produktion av någon form av ny drivkraft för bilar. På samma plan som Volvo och i den öppna innovationsmiljön som Gothia Innovation AB driver, kommer även Assar Industrial Innovation Arena att utvecklas. På planet flyttar därför materialbiblioteket Material ConneXion in och Högskolan i Skövde landar demonstratorer från forskningsprojekt för fortsatt utveckling i nära samarbete med företag. Sammantaget innebär denna utvidgning av Gothia Science Park en spännande samling av aktörer, kunskap, kompetenser, initiativ, metoder och möjligheter för nya spännande innovationer.

Kontinuerlig förbättring och innovation

Låt oss hoppas innovationsarbetet i miljön kommer att drivas i Henry Fords anda:

If there is any one secret of success, it lies in the ability to get the other person’s point of view and see things from that person’s angle as well as from your own.”

Och att i arbete med nya produkter och tjänster inte glömma av två saker, dels att glödlampan inte är en kontinuerlig förbättring av stearinljuset, dels ett ”slagord” som pryder en central plats på Stanford d.school: ”Just beyond crazy is fabulous.”

Kort om Gothia Innovation AB

Detta är en omvärldsbevakning gjord av Gothia Science Park Open Arena, som drivs av Gothia Innovation AB, som var på plats under Virtual Developers Conference i San Francisco. Är du intresserad av samverkan? Och vill ha stöd för att komma igång? Läs mer på Gothia Science Park Open Arena eller kontakta Åsa Björk, asa.bjork@gsp.se eller 0703-97 77 73.

Gothia Innovation framtidssäkrar tillväxt och förnyelse i Skövde och närregionens näringsliv genom att driva och utveckla Gothia Science Park. Gothia Innovation driver flera verksamheter för att skapa tillväxt, bland annat Gothia Science Park Open Arena, en av sex samverkansplattformar i Västra Götaland, och Gothia Inkubator - en av landets ledande inkubatorer. De största finansiärerna av Gothia Innovations verksamhet och dess projekt är Västra GötalandsregionenSkövde kommunSkaraborgs Kommunalförbund och Vinnova.